letadlo
P?idejte si nás na Facebooku

Safety kurz kapitána Slováčka

 

Většina sportovních pilotů v ČR už asi o Safety kurzu Jardy Slováčka slyšela. Sám autor ho nazývá Let VFR s dobrým koncem a v principu jde o to, jak se nedostat do IMC (instrument meteorological conditions) podmínek a jak si zachránit kůži, když už se do nich dostanu. 

 V tomto blogu náš pilot Vítek Novák shrne své subjektivní dojmy z kurzu, který absolvoval 15.5.2013.

 

Základní fakta

Kurz stojí 3000,- Kč a pokud máte štěstí, tak ho absolvujete během jednoho dne. V ceně je hodina na certifikovaném full motion letovém simulátoru ULM 28 a přednáška v délce přibližně 5 hodin. Kurz se odehrává v prostorách firmy Lets fly v pražských Letňanech.

 

Simulátor 

S kolegou Davidem jsme to měli možná trochu specifické, neboť jsme nejdříve absolvovali let na simulátoru a teprve po něm přednášku. Trochu jsem se této posloupnosti bál, ale řekl bych, že to vůbec nevadilo. I když už jsem byl na statických simulátorech Airbus A319 a Jas 39 Gripen, tak fullmotion je stejně jiná liga. Předtím bych nikdy nevěřil, že pár hydraulických noh dokáže skutečně velmi dobře simulovat pocit letu. 

 Samotný simulátor má už něco za sebou a je postaven na typu AN 28, takže ani avionika není nejmodernější. Pro nácvik přístrojového létání to ale úplně stačí. 

 Šli jsme s Davidem spolu, takže jsme dohromady měli před sebou dvě hodiny létání, což považuji za ideální. Střídali jsme se v řízení po každém přistání. A zatímco jeden pilotoval, ten druhý se také nenudil – pomáhal snižovat workload sledováním důležitých přístrojů, upozorňoval na odchylky ze správné sestupové roviny, vyhlížel runway atp. 

 Nejprve jsme si vyzkoušeli mezní režimy letounu a jak se chovají jednotlivé přístroje v různých náklonech, nejdelší část pak byla věnována navedení na ILS a bezpečné přistání při viditelnosti kolem 1,5 km. Musím říct, že mě překvapilo jak veliké síly jsou u tohoto letounu v řízení a jak je psychicky i fyzicky náročné dovést letadlo za IMC bez pomoci autopilota na zem. Za dvě hodiny jsme si každý vyzkoušeli sednout tolikrát, že už jsme to měli ke konci docela v paži a pan Slováček nás chválil, že nám to jde jedna báseň. 

 

Přednáška

Po obědě následovala přednáška. Největší přínos vidím v komplexním zpracování daného tématu s velkým důrazem na to jak se podmínkám IMC pomocí vhodné pozemní přípravy vyhnout a několikrát zopakovaným postupům co dělat, když už se do nich dostanu. Výborné je, že všechny postupy jsou vytvořeny ve spolupráci s ŘLP, takže neslouží jen pro piloty ale i samotné řídící. 

 Přednáška byla zajímavá, ale musím říct, že v některých fázích jsme skákali z jednoho tématu k druhému zcela zbytečně, struktura prezentace je tak občas trochu chaotická (až v polovině prezentace se vysvětluje co je IMC, záznamy z reálných situací jsou na začátku a na konci atp.) a celková délka se dala klidně zkrátit na třetinu. Abych jen nekritizoval, tak pan kapitán Slováček má mnoho zajímavých historek z vlastního létání, kterými vhodně doplňuje prezentaci. A co je skutečně obdivuhodné, že v jeho věku sám natáčí instruktážní videa a využívá moderní techniku bez nejmenších problémů.  

 

Shrnutí

Každý, kdo to s motorovým létáním myslí vážně by se měl tohoto školení bezpochyby zúčastnit, neboť vám může zachránit život. Co jen tak nezapomenu je hláška: “Všichni piloti jsou optimisté, jinak by do letadla nevlezli a proto si myslí, že oni do IMC nikdy nevlétnou.” Myslel jsem si to samé a už jsem vyléčen :) Všem pilotům nejen OKAir kurz tedy vřele doporučuji!

 

About The Author