letadlo
P?idejte si nás na Facebooku

Rozhovor s MUDr. Davidem Melechovským

letecka-medicina

Výborná zpráva nedávno přišla z poněkud nečekaného směru. Díky novému nařízení Evropské unie se změnila pravidla pro vydávání zdravotních kvalifikací leteckých osádek. Kdo by čekal, že tak bylo k horšímu je naštěstí vedle. Od nynějška je možné, aby 2. třídu vydával soukromý letecký lékař a dokonce i  prodlužoval třídu první

Jedním z prvních lékařů, kteří mají toto oprávnění je i MUDr. David Melechovský, se kterým vám přinášíme rozhovor. 

 

 

Jak dlouho ti trvalo než si získal možnost dělat tyto kvalifikace?
Před rokem se chystalo nové nařízení Evropské unie pro letecké lékaře. Byli jsme z toho všichni trochu neklidní, protože jsme čekali pěkný průšvih. Skutečnost byla přesně opačná, ten předpis je mimořádně zdařilý, moderní a pro lékaře i piloty vztřícný. Tam jsem si poprvé přečetl, že možnost ucházet se o 1. třídu v soukromé praxi je reálná. To jsem ale vůbec neměl reálnou představu o tom, co všechno mě čeká. Ve své naivitě a s láskou k letadlům a leteckému prostředí jsem se do toho vrhnul zcela bezelstně. Potom už stačil jen rok systematického obcházení a obtěžování úřadů, studovat leteckou medicínu v Londýně, prodělat stáž na britském leteckém úřadě, udělat zkoušku, postavit ambulanci, nakoupit přístroje a prodělat audit Úřadu. Střídavě jsem propadal zoufalsví a euforii. Posledních 8 měsíců jsem se tomu věnoval na plný úvazek a opustil jsem své stálé zaměstnání. Jestli to bylo rozumné, to nevím, ale když se to týká letadel a letecké medicíny, šel rozum stranou. V každém případě to byla road movie s několika dramatickými zápletkami.

Kolik je takových leteckých doktorů v ČR?
Leteckých lékařů je v České republice asi 90. Leteckých lékařů s rozšířenou působností pro 1. třídu je nás šest, všichni moji kolegové působí na ULZ. Protože s novým předpisem přišel také nový zásadní požadavek na relativně drahé vzdělání, očekávám v tomto roce výrazný úbytek zájmu mezi těmi kolegy, kteří se této činosti věnují velmi okrajově.

Je nějaký rozdíl v ceně mezi ULZ a tebou?
Nedá se to srovnávat. ULZ poskytuje komplexní zdravotní péči. Pracuje tam mnoho specialistů, kteří své pacienty v případě potřeby také léčí. Já se striktně plním požadavky předpisu Část-MED a provádím pouze ta vyšetření, která jsou potřebná k vydání 1. třídy. Tento ppostup v Evropě převažuje. Neposkytuji léčbu nemocí a zatím nemám smlouvy se zdravotními pojištovnami. Proto by nebylo poctivé přímo srovnávat naše ceny. Pilot ale má nyní možnost si vybrat, o jakou péči má zájem. Ceník mé práce je na mých webových stránkách www.leteckylekar.cz .

David-melechovsky

David je sám nadšeným pilotem, může se pochlubit kvalifikacemi ULL, PPL, GLD a teorie ATPL .

Liší se nějak vyšetření u tebe a na ULZ?
Liší se zásadním způsobem. Piloty objednávám na domluvenou hodinu a nemusí přicházet ráno. Někdy ordinuji do pozdních večerních hodin, takže je možné k vyšetření přiít například až po zaměstnání. Není nutné přicházet na lačno. Neposílám piloty k žádným dalším lékařům a nečekají v žádné další čekárně. Poté, co pilot vejde do mé ambulance, se mu soustavně věnuji a na konec vyšetření ihned vydám 1. třídu. Neprovádím odběr žilní krve, díky vybavení malou laboratoří mi stačí k vyšetření pouze kapilární krev z drobného píchnutí na prstu. Za zásadní považuji to, že jako pilot znám dobře pracovní prostředí svých pacientů. Sám mám teoretické vzdělání ATPL frozen a letecké kvalifikace, které mi umožňují porozumět potřebám pilotů a požadavkům, kterým musí v kokpitu dostát. Bez toho si neumím svoji práci představit. Například v Německu musí mít letecký lékař minimálně průkaz soukromého pilota a já to považuji za nezbytné. Mimochodem, ta stáž v Londýně v lékařském centru na leteckém úřadě byla úžasná. Říkal jsem si: takhle bych to chtěl v Čechách.

Kde sídlí tvá ordinace? Je nutná rezervace?
Moje nová pěkná moderní ordinace se právě dostavuje na Koněvově ulici v blízkosti obchodního domu Billa. Už se nemohu dočkat, až bude hotová. Chtěl bych v ní vytvořit příjemné prostředí a na dveře vyvěsit štítek “Centrum letecké medicíny”. Šampaňské už je v lednici. Díky vstřícnosti Úřadu ale jmenování přišlo o dřív, než jsem očekával. Proto budu ještě asi dva měsíce improvizovat a ordinovat v nevyhovujících podmínkách staré ambulance ve Strojnické 999/11 v Praze 7. Změnu adresy dám včas vědět a adresa na mých webových stránkách je ta aktuální. Mimochodem, o své webové stránky pečlivě dbám, píšu si je sám a informace na nich jsou čerstvé. Objednání je nutné. Domluvený čas vyšetření mi umožňuje zajistit, že se pacienti nemusí na vyšetření čekat. Čekárna sice není Spěchárna, ale v mé čekárně důlek nevysedíte.

Díky Davide za zajímavý rozhovor
Není zač, všichni piloti OKAir jsou u mě kdykoli vítáni.

Více informací najdete na www.leteckylekar.cz

 

About The Author