letadlo
P?idejte si nás na Facebooku

AKROBACIE

 

Vždy vás lákala letecká akrobacie ale neměli jste příležitost si ji vyzkoušet? V tom případě jste zde na správném místě. V České republice je po dlouhé době dostupný dvoumístný stroj, na kterém můžete levně ale i velmi efektivně létat akrobacii. Letoun Slingsby T67 Firefly s akrobatickou životností plných 15 000 letových hodin, dostatečným výkonem a příjemným ovládáním plnohodnotně nahrazuje dosluhující Z-142 a v mnoha ohledech ho i předčí.

 
  

Co nabízíme?

Chcete si vyzkoušet akrobacii a zjistit zda vás to chytne?

Přijďte na seznamovací let, po kterém se rozhodnete, zda budete v akrobatickém výcviku pokračovat, nebo zda zůstane jen u této jedinečné zkušenosti.
Náš instruktor Vám předvede vše, co vás ve výcviku čeká a budete si moci rovnou některé prvky vyzkoušet. Pokud se rozhodnete pokračovat, bude se již tento let počítat do Vašeho výcviku.
 POŽADAVKY: platná kvalifikace min. PPL
 
Výhlídkový let v délce 30 min na Slingsby T-67 Firefly
 
CENA: 4 000 ,- Kč

Chcete darovat akrobatický let?

Nelétáte, ale rádi byste si vyzkoušeli jaké to je sedět ve výkonném akrobatickém stroji Slingsby T67 Firefly? Během letu se seznámíte s ovládáním a výkony tohoto stroje a na závěr Vám pilot předvede některé akrobatické prvky vyšší pilotáže. Bude to určitě zážitek, na který se nezapomíná. 
Let můžete objednat také jako dárek a obdržíte dárkový poukaz se jménem obdarovaného a věnováním.  
 
Akrobatický let v délce 30 min na Slingsby T-67 Firefly
 
CENA: 4 000 ,- Kč

 

 Kvalifikace ACR

 
 Máte PPL a rádi byste si udělali akrobatickou doložku? Není nic snazšího.
 
Kvalifikace Akrobacie- ACR: obsahuje výklad teorie a 8,5 letových hodin na T-67 Firefly
POŽADAVKY: platná kvalifikace min. PPL,  přeškolení na typ T-67 Firefly.

 

CENA: 60 000 ,- Kč

 

Pronájem Slingsby T67 Firefly na létání akrobacie

 
Máte už akrobatickou doložku a chcete trénovat akrobacii? Půjčte si náš stroj za skvělou hodinovou sazbu.
 
 
POŽADAVKY: platná kvalifikace min. PPL, doložka ACR, přeškolení na typ T-67 Firefly, zkušební let s naším instruktorem

 

CENA: 6 500 ,- Kč / letová hodina

Kurz bezpečného vybírání vývrtek

 
Létáte ULL nebo PPL a chtěli byste si pod dohledem instruktora poznat, jak vypadá vývrtka a naučit se ji bezpečně vybrat? Kurz obsahuje teoretickou přípravu a 1 hodinu letu T67 Firefly s instruktorem. Zkušenost, která Vám může zachránit život.
 
POŽADAVKY: žádné 

Kontakt

 

CENA: 7 000 ,- Kč 

 
 
Slingsby T67 Firefly na zádech

Na čem létáme?

Pro akrobatické létání máme unikátní stroj Slingsby T67 Firefly. Tento výkonný, ale stále velice pilotně příjemný stroj byl používán k základnímu výcviku ve vojenských letectvech RAF nebo USAF. Kloubí v sobě výborné letové vlastnosti cvičného stroje, ale nezapře v sobě ani rodilého akrobata. A teď už trochu historie. 

První letoun této konstrukce nesl označení RF-6B. Byl navržen René Fournierem jako dvoumístný cvičný akrobatický letoun a poprvé vzlétl 12. března 1974. Letoun byl celodřevěné konstrukce a vznikl jako potenciální náhrada letounu Cessna 150. Jako typický znak fournierovských koncepcí té doby dodnes nese typickou vysokou štíhlost křídla. Byl poháněn motorem Rolls-Royce Continental O-200 o výkonu 100 koní, dobře známým z letadel Cessna 150.

Postaveno bylo celkem 43 letadel. Z důvodu nedostatku výkonu vznikl typ RF-6B/120 s motorem Lycoming O-235 120HP použitým v letounu Cessna 152. Této varianty však vznikl pouze jediný kus.

Další variantou byla Čtyřmístná verze RF-6C postavená firmou Sportavia s motorem Lycoming O-320. Byly postaveny čtyři kusy a následujícím vývojem vznikl letoun Sportavia RS-180.

V roce 1981, René Fournier prodal licenci na typ RF-6B, firmě Slingsby která ho přejmenovala na T67.

První kusy T67 postavené firmou Slingsby měly označení T67A/120 a byly prakticky shodné s Fournierem postavenými letadly RF-6B/120. T67A/120 byl certifikován 1. října 1981 a bylo vyrobeno devět kusů.

V dalším vývoji letounu se firma Slingsby zaměřila na vojenské využití. Dřevěná konstrukce byla nahrazena kompozitním materiálem a byl použit výrazně výkonnější akrobatický motor Lycoming AEIO320-D1B se vstřikováním paliva o výkonu160hp (120kW) a dvoulistá vrtule konstantních otáček Hoffman HO-V72L-V/180CB. Vznikl Slingsby T67M Firefly. Písmeno “M” označuje armádní verzi. První let byl proveden v prosinci 1982 a certifikován byl v srpnu 1983.

Následně bylo vyrobeno několik letounů pro civilní provoz s drakem T67M, ale s původní pohonou jednotkou o výkonu 120HP. Nesli označení T67B.

Modelem T67M MkII z prosince 1985 již Firefly dostává dnešní podobu. U této verze byla nahrazena původní jednodílná kabina dvoudílnou s pevným štítkem a odklápěcím překrytem. Dále byla přesunuta palivová nádrž z trupu do náběžných hran křídel.

Dostatečné aerodynamické i pevnostní rezervy draku daly v červnu 1987 vzniknout vrcholné verzi T67M200 Firefly. Její zásadní výhodou je poměr výkonu k hmotnosti, který významně vylepšuje akrobatické schopnosti letounu. T67M200 má ještě silnější 200HP (149kW) Lycoming AEIO360-A1E s třilistou vrtulí konstantních otáček Hoffman HO-V123K-KV/180DT. Této verze je také nově provozovaný letoun Letecké školy OKAir, který byl jako první tothoto typu zapsaný v českém rejstříku pod imatrikulací OK-OKC. Verze T67M200 Firefly bylo vyrobeno celkem 26 kusů.

Další verzí která vznikla pro zákazníky, kteří nepožadují plně akrobatický provoz letounu a také poslední civilní variantou typu T67 je T67C Firefly. Ta dostala motor o výkonu 160 hp (120 kW), ale bez schopnosti záporných násobků.
Nejvýkonější verzí je T67M260 Firefly  certifikováný v  listopadu 1993. T67M260 dostal ještě silnější motor Lycoming AEIO540-D4A5 s výkonem 260 hp (194 kW). Vzhledem k extrémnímu nárůstu výkonu má tato verze oproti předchozím zesílenou konstrukci. Hmotnost která instalací velkého šestiválcového motoru a zesílením draku narostla má mírně negativní vliv na akrobatické vlastnosti letadla. Tato verze je používána v letectvech mnoha států k výcviku pilotů. Například  Royal Air Force, Royal Navy, British Army, Kanadské síly, Royal Jordanian Air Force, Royal Hong Kong a další.
Poslední vyráběnou verzí je T67M260-T3A Firefly. Ta byla vyvinuta pro potřeby USAF v roce 1993. Byl to v podstatě T67M260 doplněný o klimatizaci. Vyrobeno bylo 114 kusů nesoucích označení T-3A. Letouny byly v USAF využívány k výcviku na vysoko položených letištích s horkým podnebím a často k létání v malých výškách. Při tomto provozu došlo ke třem tragickým nehodám. Letadla následně prošla mnoha důkladnými testy, ale v žádném z případů se nepotvrdila technická závada.Šetření prokázala, že na vině byla patrně malá zkušenost instruktorů pocházejících z dopravy, kteří měli malé, nebo žádné akrobatické zkušenosti. Je smutné že i přes tyto závěry byla celá flotila uzemněna  a v roce 2007 sešrotována. Důkazem účelného rozhodnutí USAF je fakt že ve službách RAF tyto letouny bez problémů odlétaly mezi léty 1995 – 2010 více než 100 tisíc hodin. I po vyřazení T67 ze služeb USAF létá ještě poslední T67M260-T3A Firefly na základně Edwards a používá se pro výcvik zkušebních pilotů.