letadlo
P?idejte si nás na Facebooku

Let s C150 do Salzburgu

S naší Cessnou C150 jsme podnikli další výlet do zahraničí, tentokrát do rakouského Salzburgu. Město oplývá nejen krásným historickým centrem chráněným UNESCO, úžasnými podhorskými scenériemi, ale také Hangárem 7 firmy Red Bull, kde můžete nalézt lecjaký unikátní letecký kousek z jejich sbírky. Článek je primárně určen pro piloty, kteří mají zájem vyrazit za hranice, ale zatím ještě nemají dost zkušeností. Velká část tedy bude určena především frazeologii. Pro zkrácení textů neuvádíme opakované potvrzení vysílaných informací.

Příprava

Každý let na delší vzdálenost za pravidel VFR vyžaduje důkladnou přípravu a nejinak tomu bylo i během tohoto letu.
Letadlo
Vcelku důležitou součástí je mít letadlo. Musí být způsobilé k letu a být pojištěné do zahraničí. V našem případě jsme využili Cessnu C150 OK-OKA, která má tu výhodu, že má nádrže Long Range (tj. 140l) a celý let tedy zvládla bez tankování. V takových případech je ale potřeba spočítat hmotnosti a centráž, aby letoun nepřekročil maximální hmotnosti a povolený rozsah těžiště.

Navigace

Velmi důležitá je aktuální VFR mapa Rakouska, která je mimo jiné výborně zpracovaná. Pro samotné plánování používám úspěšně online aplikaci Skyvector.com. Při letech do Rakouska je nezbytné podat letový plán. Během samotného letu jsme použili navigaci pro iPad Air Nav Pro, která je skutečně dobrá a za zhruba 20 EUR vám výrazně sníží workload při letech kamkoliv, kde to příliš neznáte.

Posádka

Velitel letounu musí mít platné veškeré kvalifikace pro daný let a vlastnit neomezený průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby a ICAO English alespoň level 4.

Let do Salzburgu

Ráno se scházíme na letišti kolem 7 a vzhledem k příznivému počasí na celé trati rovnou podáváme letový plán. Je možné to udělat přes webovou aplikaci IBS od ŘLP, nebo zavoláním na stanoviště ATS. Oboje má své výhody. V IBS si to můžete naklikat sami večer před letem a uložit jako šablonu, kterou jen druhý den odešlete. Telefon je zase rychlejší a dostanete hned info, jestli je vše správně.
Plníme letoun a bez problému vzlétáváme přesně na čas. Po startu a odletu z ATZ Bubovice ladíme Praha Information 126,1 a hlásíme:

My: Praha Information, OK-OKA, Dobré ráno
ATC: OK-OKA, Praha Information, Dobré ráno, dávejte.
My: Cessna 150 z LKBU do LOWS, start v 5:58, žádáme aktivaci letového plánu.
ATC: Letový plán aktivován v 5:58, sqawk 7000, oblastní QNH 1001,
My: Rozumíme, sqawk 7000, oblastní QNH 1001

Let probíhá idylicky, počasí je nádherné a dohlednost dobrá. Pomalu začínáme stoupat pro přelet Šumavy před námi. První co vás na ni zarazí je, že je skutečně velká, zvláště když letíte v jednomotorovém letounu a tak by bylo nalezení případné plochy na přistání poměrně problematické. Druhá zajímavost je neuvěřitelné množství uschlých stromů, následek kůrovcové kalamity.

Kůrovcová kalamita na Šumavě

Z přemýšlení nás vytrhává český řídící na Praha Information:

ATC: OK-OKA, Praha Information. Blížíte se k hranici okrsku, přejděte na München Information 120,650.
My: Přecházíme na München Information 120,650. Díky a naslyšenou.
My: München Information, OK-OKA, Guten morgen
ATC: OK-OKA, München Information, Dobré ráno.
My: Cessna 150 from LKBU to LOWS with flight plan, 5500 feet on QNH 1001, 3NM to BAVRI, Sqawk 7000
ATC: Set sqawk 5051, continue according to your flight plan.
My: Sqawk 5051, proceeding as filed in flightplan

Po přeladění odpovídače na kód 5051 dostáváme ještě potvrzení o radarovém kontaktu. Šumava pomalu končí a my se ocitáme kolem dunajské rovinky a před námi se rýsuje na soutoku Dunaje a řeky Inn město Pasov neboli Passau. Na německé frekvenci se moc dlouho nezdržíme a už nás ladí na rakouské kolegy na Wien Information 124,4. Kde jen pozdravíme, dostaneme laxní pokyn pokračovat a nechají nám dokonce i stejný kód odpovídače.
Před námi se začínají zdvihat Alpy a my jsme unešeni ze svěží zelené barvy místních luk. Vypadá to opravdu jako v pohádce. Počasí je skvělé i na ATISU Salzburgu, který raději posloucháme trochu dopředu. Před vstupním bodem do CTR Strasswalchen nás konečně ladí na Salzburg TWR – 118,1.

My: Salzburg Tower, OK-OKA, Guten morgen.
ATC: OK-OKA, Salzburg Tower, Guten morgen. Go Ahead
My: Cessna 150 from LKBU to Salzburg with flight plan, 3000 feet on QNH 1003, Information Lima on board, 3NM to Strasswalchen, Sqawk 5051
ATC: Radar contact. Lima is correct, Continue Strasswalchen and then proceed to Seekirchen (další bod v CTR vstupní sekvenci). Expect runway 15 for landing.

Po dosažení Seekirchen nás opět volá Salzburg TWR

ATC: OK-OKA, Salzburg Tower, proceed to Maria Plain (další bod na base legu RWY15)
My: Salzburg Tower, OK-OKA, proceeding to Maria Plain

Před tímto bodem už dostáváme povolení k přistání.

ATC: OK-OKA, Salzburg Tower, continue to final rwy 15, runway 15 cleared to land, wind 160 degrees, 16 knots.
My: Salzburg Tower, OK-OKA, cleared to land rwy 15.

Po opušení dráhy doprava na pojížděčku Siera k Hangáru 7.

My: Salzburg Tower, OK-OKA, vacated rwy 15 via Siera
ATC: OK-OKA, Salzburg Tower, taxi via Siera to Hangar 7. Bye bye.

Přijeli jsme před bránu, která se před námi otevřela a za ní už na nás čekal Marshaler, který nás dovedl na stání hned vedle Piper Cheyenne.

OK-OKA v dobré společnosti

Prohlédli jsme si Hangár 7, který je plný úžasných kousků nejen z letecké historie firmy Red Bull, dali jsme si kafe a za chvilku už vyrazili na zpáteční cestu. Po nezbytné kontrole oleje, paliva a předletové prohlídce sedáme do kabiny a posloucháme ATIS.

My: Salzburg Delivery, OK-OKA, Guten Tag
ATC: OK-OKA, Salzburg Delivery, Go ahead,
My: Stand Hangar 7, information Papa, QNH 1003, Request clearence to LKHB, VFR with flight plan.
ATC: You are cleared to destination LKHB via Glasenbach, Eugendorf (VFR body), after departure climb maximum 2500 feet. Start up approved, for taxi clearence contact Salzburg Tower 118,1.

Ladíme na věž.

My: Salzburg Tower, OK-OKA, Guten Tag
ATC: OK-OKA, Salzburg Tower, taxi via Siera to holding point runway 15.

Na vyčkávacím místě po uvolnění nějaké ATRky dostáváme povolení k odletu.

ATC: OK-OKA, Salzburg Tower, cleared for take off runway 15, wind 165 degrees, 12 knots.

Po vzletu nás jen upozorní, že už můžeme točit na Glasenbach a podíváme se tak přímo nad historické centrum města.

Historické centrum Salzburgu s letištěm v pozadí

O kus dál dostáváme povolení přímo na Eugendorf, který je na okraji CTR a přelaďují nás na Wien Information. Let už probíhá standardně, jen zajímavostí je, že nám před průletem TMA Linz zařídili povolení vstoupit do tohoto prostoru, takže jsme nemuseli přecházet na jinou frekvenci. Před Šumavou se s námi řídící loučí a ladí nás na Praha Information.
Výlet to byl moc pěknej a je třeba říct, že není čeho se bát. Když něčemu náhodou nerozumíte, tak není problém si informaci nechat zopakovat.

Pokud byste měli zájem podniknout výlet do zahraničí, ale zatím na to nemáte odvahu. Můžete nyní letět se safety pilotem, takže si hodiny zapíšete jako PIC. Cena na vyžádání.

About The Author