letadlo
P?idejte si nás na Facebooku

Jak na pilotní průkaz v šesti krocích

Tento krátký článek vás v šesti krocích seznámí s tím, co je potřeba absolvovat a které dokumenty vyplnit tak, abyste se stali úspěšnými držiteli průkazu PPL.

1. K samotnému začátku létání nepotřebujete kromě peněz a chuti do létání už nic dalšího.  Začnete postupně ve dvojím řízení s instruktorem odkrajovat hodinu po hodině z 45 letových hodin (z toho min. 25 ve dvojím a zbytek v sóle) daných osnovou výcviku AK – MOT. Nalétané hodiny si stačí vést v pracovním listu žáka, až budete mít čas, tak si koupíte Zápisník letů, který už vás bude provázet po celou dobu vaší letecké kariéry. Průběžně budete také absolvovat teoretickou výuku, kterou je vhodné doplňovat samostudiem z knihy Učebnice pilota.

2. Zásadní zlom pro každého adepta na získání pilotního průkazu je první sólový let. Než se však k němu dopracujete je potřeba mít tři důležité věci. První je Omezený průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby, který vydává Český telekomunikační úřad. Pro jeho získání musíte dokázat mimojiné znalost základů fyziky, frazeologie,  telekomunikačních předpisů atp. ČTÚ vypisuje na svých stránkách pravidelně termíny zkoušek. Druhý důležitý dokument je Osvědčení zdravotní způsobilosti minimálně 2. třídy. Pro vstupní prohlídku si musíte zajít do Ústavu leteckého zdravotnictví nebo za MUDr. Davidem Melechovskýmwww.leteckylekar.cz , kde to je levnější a jistě i příjemnější. Poslední věcí před sólovým letem je uzavření pojištění odpovědnosti za škodu do výše 200 tisíc. Obvyklá cena je kolem 3 až 5 tisíc na rok.

3. Když už létáte samostatně jste jen krůček od závěrečných pilotních zkoušek. Je proto na čase přihlásit se na teoretické pilotní zkoušky, které pořádá Úřad civilního letectví. Termíny zkoušek najdete na jejich stránkách a je možné se přihlásit po emailu: cervinkova@caa.cz.

4. Jedním z posledních letů, který v rámci praktického výcviku absolvujete je velký sólo navigační let, který má pár jednoduchých pravidel. Měl by to být trojúhelník v délce alespoň 270 kilometrů  na jehož vrcholech  jsou letiště, kde provedete plné přistání. Na tomto letu si dejte skutečně záležet, protože bude inspektora na přezkoušení i úředníky na ÚCL skutečně zajímat.

5. A jsme ve finále, kterým je praktická zkouška pro získání průkazu PPL. Nejdříve je nutné vyplnit Záznam praxe a letového výcviku, spolu s uzavřeným Zápisníkem letů a pracovním listem žáka ho donesete na ÚCL. Po kontrole těchto dokumentů vám schválí praktickou zkoušku, kterou si pak individuálně domluvíte s examinátorem. Samotná praktická zkouška většinou trvá hodinu a půl a navštívíte se během ní minimálně jedno řízené a jedno neřízené letiště. Podle nálady přezkušujícího také absolvujete nácvik nouzového a bezpečnostního přistání.

6. S takovým pocitem jste na žádný úřad ještě nešli, jdete si přeci vyzvednout svůj novotou vonící průkaz PPL. K tomu potřebujute už jen vyplnit Žádost o vydání průkazu způsobilosti pilota a trefit se do úředních hodin oddělení zkoušek leteckého personálu.

A to je skutečně všechno. Pokud vše dobře šlo tak celý výcvik trvá většinou od půl roku do roka a nalítáte během něj minimálně 45 letových hodin (35 pokud už máte praxi například z větroňů, nebo ULL).

Nemusíte se obávat, že byste na to byli sami. Tým OKAir vás celým tímto procesem rád provede.

About The Author